Tendere 1. halvår 2013
TYSKLAND
Tørr Riesling er en stadig voksende produkttype og utgjør nå cirka 50 prosent av hvitvinssalget fra Tyskland. Samtidig er hvitvinssalget generelt voksende. Det er derfor behov for ytterligere lanseringer for alle kundegrupper, også av noen halvtørre varianter for å øke konkurransen i en volummessig vesentlig produktgruppe. Vi skal denne gang lansere syv tyske Rieslinger i ulike prisklasser, fra ulike områder og til ulike målgrupper. Formålet med spesifikasjonene er todelt:
1) vi ønsker å øke konkurransen i rimelige segmenter ved å tilby fem rimelige viner fra hhv Mosel, Pfalz og Rheinhessen, to halvtørre og tre tørre
2) vi ønsker å tilby vin av høyere kvalitet for å følge opp salgsveksten for hvitvin i høyere prissegmenter. Kravlogikken følger pris og målgruppe. For den prisfokuserte kunden er åpenbart pris det viktigste kriteriet. For de to spesifikasjonene til de kunnskapsrike og ekspertene stiller vi tydeligere krav til stil og kvalitet. Eksempelvis, krav til 50 prosent fatfermentering for å få en annen stil enn det vi allerede har i basis på spesifikasjon 201305014 og krav til enkeltvinmarker for spesifikasjon 201301029.
Mosel
Halvtørr Riesling fra Mosel er den mestselgende kategori i de lave prissegmentene for hvitvin. Vi skal derfor lansere en frisk, halvtørr hvitvin fra Mosel. Hensikten med spesifikasjonen er å få en volumkonkurrent med lav stykkpris til den prisfokuserte kunden. For å få en så god vin som mulig innenfor prisrammen setter vi krav til Kabinett-kvalitet. Høye volumkrav gjør det ulogisk å sette krav til underområder.
201301018 Hvitvin, Tyskland, Mosel,
Prädikatswein, Kabinett, endrue Riesling (100 %),
15-74 g/l sukker, årgang 2011, pris <90
Primærmålgruppe: Prisfokuserte
Produktutvalg: Basis
Lansering: Januar 2013
Ideen med følgende spesifikasjon er å lansere en god off-dry/feinherb-stil hvitvin med en presentasjon som retter seg inn mot den vininteresserte. Dette er en kunde som ikke er spesielt opptatt av varefaglig informasjon og for å gjøre det så enkelt som mulig for denne kunden stiller vi derfor krav til presentasjon; samme presentasjon på flaske og BIB. Landsbynavn og produsentnavn vil i liten grad være interessant for denne kundegruppen, og en presentasjon som er enkel/moderne og med et lett forståelig merkenavn vil antagelig være et godt salgsmoment. Mange produsenter benytter slike navn og etiketter i dag, ofte med en hentydning til jordsmonn eller bratte helninger. For å få en kvalitet som forsvarer prisen stiller vi krav til at druene skal komme fra helninger, ikke fra flatland.
201305011 Hvitvin, Tyskland, Mosel,
Qba, endrue Riesling (100 %), 15-25 g/l sukker, druene skal
komme fra helninger (steillagen),
simultanlansering flaske og BIB (300 cl), gjerne
moderne/utradisjonell etikett, samme
presentasjon på flaske og BIB, årgang 2012, pris
flaske <125, pris BIB <450
Primærmålgruppe: Vininteresserte
Produktutvalg: Basis
Lansering: Mai 2013
Pfalz
Pfalz har omtrent like stort dyrkingsareal for Riesling som Mosel, og det er derfor mulig å få tak i rimelig Riesling fra området. Vi har denne gang tre spesifikasjoner fra Pfalz, som skal tilfredsstille ulike behov og ulike kundegrupper.
Tiltenkt målgruppe vil ha lite kunnskap om vin, og vil neppe tiltrekkes av et tysk landsbynavn eller etternavn. En presentasjon som derfor er enkel/moderne og med et lett forståelig merkenavn vil være et godt salgsmoment. Mange produsenter benytter slike navn og etiketter i dag.
201305012 Hvitvin, Tyskland, Pfalz,
endrue Riesling (100 %), trocken (trocken trenger ikke fremkomme
på etikett), gjerne moderne/utradisjonell etikett,
årgang 2012, pris 90-99,90
Primærmålgruppe: Prisfokuserte
Produktutvalg: Basis
Lansering: Mai 2013
På gutswein-nivå får vi gjerne mange gode tilbud fra Pfalz, ofte til svært moderate priser, og vi vil følge opp salgsutviklingen for tørr tysk Riesling med å lansere en slik vin. Prisen er lav for en gutswein, og vi stiller derfor ikke ytterligere krav i spesifikasjonen.
201305013 Hvitvin, Tyskland, Pfalz,
gutswein, endrue Riesling (100 %), trocken (trocken trenger
ikke fremkomme på etikett), årgang 2012, pris
<125
Primærmålgruppe: Vininteresserte
Produktutvalg: Basis
Lansering: Mai 2013
Tørr tysk riesling er i sterk vekst på alle prisnivåer. Vi mangler for tiden en høykvalitetsvin fra Pfalz. På prisnivået 175-200 kroner er det mange som fatfermenterer vinene, noe som ofte gir mer kompleksitet. Det er en tiltagende trend at Riesling på høyere nivåer fatfermenteres i Tyskland, og vi skal tilby en slik vin til de mest interesserte Riesling-kundene. Vi stiller derfor krav til 50 prosent fatfermentering.
201305014 Hvitvin, Tyskland, Pfalz,
Qba eller Prädikatswein, endrue Riesling, trocken (trocken
trenger ikke fremkomme på etikett), min. 50 %
fatfermentert, uten tydelig preg av botrytis, årgang
2011, pris 175-199,90
Primærmålgruppe: Kunnskapsrike
Produktutvalg: Basis, mulig parti
Lansering: Mai 2013
Rheinhessen
Rheinhessen tilbyr høy kvalitet i alle prissegmenter, og nok volum til å dekke en lansering i basisutvalget. Tidligere Rieslinglanseringer i forbindelse med fokusområdet Rheinhessen har truffet markedet svært bra. Regionen er preget av nytenkning, og mange produsenter markedsfører sine viner på en enkel og innovativ måte. Vi velger derfor denne regionen for å øke bredden av tørr tysk Riesling i BiB utvalget.
201305015 Hvitvin, Tyskland, Rheinhessen,
endrue Riesling (100 %), Qba trocken (trocken trenger ikke
fremkomme på etikett), årgang 2012, BiB (300 cl),
pris <400
Primærmålgruppe: Vininteresserte
Produktutvalg: Basis
Lansering: Mai 2013
Vi skal følge opp de gode GG partilanseringene i mai 2011. Tilgjengelighet på slikt kvalitetsnivå er begrenset og vi velger derfor å etterspørre toppkvalitetsvin fra flere av de beste vinmarkene i regionen, hvor de fremste produsentene tilknyttet VDP dyrker druer. Vi er klare over de markante stilvariasjonene mellom de ulike cruene, men lignende spesifikasjoner har tidligere gitt veldig tilfredsstillende resultater og treffsikre GGlanseringer av veldig høy kvalitet. Flere kjøp er sannsynlig.
201301029 Hvitvin, Tyskland, Rheinhessen,
endrue Riesling (100 %), Grosses Gewächs, fra Hohen-
Sülzen: Kirchenstück, fra Nierstein: Pettenthal, fra
Dalsheim: Hubacker, fra Westhofen: Kirchspiel eller
Morstein, fra Siefersheim: Heerkretz, fra Nieder-
Flörsheim: Frauenberg, årgang 2011
Primærmålgruppe: Eksperter
Produktutvalg: Parti (>240 flasker)
Lansering: Januar 2013