Riesling: søt eller tørr?

tasteprofile

Hvor mange ganger har man ikke stått ved hyllene hos Vimonopolet og lurt på om Rieslingen man har lyst til å teste ut er tørr eller søt? Kjenner man de tyske vinlovene godt nok er det ikke noe problem. Men når selv tyskerne har problemer med å forstå sin egen lov, hvordan kan det da forventes at mannen i gata i Norge skal kunne begripe hvilken type vin som er søt og hvilken som er tørr?

I USA har Riesling entusiaster opprettet enn egen organisasjon for sin favoritt drue: International Riesling Foundation (IRF). Her skrives det jevnt og trutt om alt som skjer i Rieslingens verden. I 2008 designet organisasjonen "The IRF Riesling Taste Profile" som skulle gjøre det enklere for konsumenter å forstå om vinen de velger er søt, tørr eller noe der i mellom.  Denne grafiske oppstillingen skulle bli en del av baketiketten på vinflaskene. 

Per i dag finnes "The Taste Profile" på mer enn 30.000.000 flasker med Riesling i USA, og det ser ikke ut til at det stopper der. 

Det er en kjent sak at tyske hvitviner, og da spesielt Riesling, har rykte på seg for å være "søte, klissete viner", selvom en stor del av Norges befolkning nå begynner å få øynene opp for alle de fantastiske tørre Rieslingene som produseres og er på markedet her i landet. Men for de som fremdeles foretrekker alle andre hvite viner fremfor disse "søte tyskerne" skulle IRFs smake profil kunne vært en vekker...

For mer informasjon om "The IRF Riesling Taste Profile" klikk her.

For mer informasjon om The International Riesling Foundation, klikk her.

Til toppen