FT.com – Tyskland er et vekstpunkt for unge vintalenter

Publisert 27. juni 2022 av Johanna Falk | Oppdatert 27. juni 2022
20080110_0301013_A4

Jancis Robinson, verdensberømt vinkritiker og spaltskribent for Financial Times mener Tyskland er et voksende vekstpunkt for unge vintalenter. 

I sin seneste online-publikasjon forteller hun hvordan importører og unge vinprodusenter arbeider sammen med stor suksess. Når «vinguruens» stemme lyder, lytter det verdensomspennende vin-miljøet oppmerksomt.

I sin nyeste spalt på https://www.ft.com er Robinson særdeles imponert over at vinprodusenter fra de 13 tyske vinregionene ikke bare kan stå sammen i støttekampanjer etter naturkatastrofer (Ahr-regionens veldedighetsorganisasjoner) men også hjelper hverandre med stadig nye perspektiver i forbindelse med eksport. 

En gylden generasjon 

Et eksempel hun nevner er vinprodusentene Klaus Peter (KP) og Julia Keller (G-Max, Riesling). Jancis Robinson forteller hvordan de to på oppfordring fra deres amerikanske importør Stephen Bitterolf foreslo andre unge, og inntil nå ukjente, vinprodusenter («den gyllende generasjon») å etablere en ny eksportpakke på markedet – som for første gang ble tilgjengelig i 2020 og deretter raskt utsolgt. 

Keller velger suksessfulle kampanjer lik denne helt frem til tappingsverksomhetene. Ifølge Jancis Robinson tiltrekker dette (blant andre) den kjente britiske importør Howard Ripley, som startet en liknende 6-pakk-kampanje på det britiske markedet. «Jeg har en fornemmelse av at vi er på vei mot et gjennombrudd», sier Ripley-medarbeider Thomas Sebastian til Jancis Robinson «(...) Vi tar inn nye produsenter hvert år». 

Rødvinsblomstringen i Tyskland er reell

«Rødvinsrevolusjonen i Tyskland er reell» fortsetter Robinson. «Varmere somrer og fine tre-noter har gjort de tyske rødvinene til seriøse rivaler til den røde burgunderen». Spätburgunder, den tyske betegnelsen for pinot noir var plantet på 11,3% av de tyske vinmarkene i 2020, sammenlignet med i 1995 da denne utgjorde under 7%. 

«En av de unge produsentene som var med i den amerikanske sak var den talentfulle Philipp Wöhrwag fra Müller-Ruprecht i Pfalz, som er et arnested for unge vintalenter» sa Robinson. «Jeg møtte ham nylig ved en smaking i London arrangert av Keeling Andrew» (britiske importselskap bak restauranten og magasinet «Noble Rot»). Wöhrwags Saumagen N Riesling 2019 var med i «Keller»-sortimentet, som ble solgt i USA, men den var utelukket fra den britiske sak, da vinene nå importeres av Keeling Andrew. Likevel, var han full av lovord til dette initiativ. «Intelligent tiltak» sier Wöhrwag ifølge Robinson. 

Game changer i eksporten 

Howard Ripley-medarbeider Thomas Sebastian er enig. «Det er virkelig bemerkelsesverdig når en av de ledende vinprodusentene i landet trekker den yngre generasjonen med på den måten, selv om han ikke har noen aksjer i spillet». Ifølge Jancis Robinson tilføyer den amerikanske importør Stephen Bitterolf at «hvis en person anbefaler andre vinprodusenter med sin dypeste overbevisning, så her det en avgjørende effekt. Klaus Peter Keller føler et ansvar for å putte flere tyske aktører i fokus». 

Peter Leipold fra Franken-regionen er også «på vei til å bli et ungt geni» erfarte Jancis Robinson fra Klaus Peter Keller. «Han jobbet her på vår vingård i to år, før han flyttet til Liger Belair (Burgund). Han har en unik følelse for vin – det lærer man ikke på skolen. Hans spätburgunder er en av de best bevarte tyske hemmeligheter» bemerker Keller. 

Les mer på https://www.germanwines.de/aktuelles/news/details/news/detail/News/ftcom-germany-is-a-hotbed-of-young-wine-talent/